Rätten till ett gott jämställt liv

Ett gott liv. För mig handlar det om rätten att försörja mig, tid till mina nära, mina barn och mina fritidsintressen. Det handlar om tid. Idag snurrar ekorrhjulen allt fortare. Människor som har ett arbete, jobbar mer övertid än någonsin. I Sveriges tre största landsting har övertiden ökat med 28 % mellan 2009-2012. Det motsvarar mellan 115 000 och 170 000 nya jobb enligt TCO. Och de som står utanför blir allt fler under en havererad moderat arbetslinje. Sverige är rikare än någonsin förr och det enda alternativ som hörs till höger om Vänsterpartiet är att vi måste arbeta mer, längre och hårdare. Så här kan vi inte ha det.

För att ekorrhjulen ska snurra på är det också många som redan nu betalar sin egen arbetstidförkortning via lägre lön och en kass framtida pension. Jag pratar om de över 1 miljon kvinnor som frivilligt eller ofrivilligt arbetar deltid, för att få familje- och arbetslivet att gå ihop. Så här kan vi inte ha det.

Min dröm om framtiden är en framtid där vi i solidaritet med varandra fördelar resurserna efter behov. Där vi ger varandra tid. En framtid där människor vid sin dödsbädd inte behöver ångra att de inte hann umgås tillräckligt med sina vänner eller familj.

För oss som söker ett alternativ är rätten till 6 timmars arbetsdag ett självklart svar. Det är bra att Vänsterpartiet än en gång sätter upp frågan högt på dagordningen. Att sänka normalarbetstiden till 30 timmar i veckan kostar lika mycket som det femte jobbskatteavdraget, 11-12 miljarder om året. Det går att korta arbetstiden och det är inte så dyrt.

Vinsterna är många. Ett gott liv med mer tid som en själv kan råda över och ett arbetsliv där ojämställdheten minskar. Det är dags nu. Idag fortsätter arbetet för sex timmars arbetsdag. För kvinnors rätt till ekonomisk jämställdhet och för vår rätt till ett gott liv.

/Sara Svensson

About svenssonsara

Välkommen till min blogg. Här skriver jag om det politiska arbetet i regionen kring t ex sjukvård och kollektivtrafik, om feministiska visioner, om drömmar om ett klasslöst samhälle och om sånt som gör mig riktigt förbannad. #vpol
This entry was posted in jämställdhet and tagged , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

