Två dagar på SUS

I onsdags och torsdags har jag varit på studiebesök på Skånes universitetssjukhus (SUS) i Lund. Jag fick förmånen att träffa personal och chefer på förlossningen, på avdelning för gynekologisk cancer, på akuten, barnakuten, på avdelningen för barn med neurologiska sjukdomar samt på strålbehandlingen.

Här arbetar människor med otroligt stor komptens med att hjälpa kroniskt eller akut sjuka människor. De behandlar, stöttar, lindrar, botar, forskar och utvecklar sin verksamhet.

Arbetsmiljö, lön, resurser, vårdplatser, överbeläggningar var saker som vi diskuterade. Saker som måste förbättras för att en jämlik vård och hälsa ska kunna uppnås. Jag tar med mig nya kunskaper, förslag, idéer och tankar i arbetet framöver.

Tack för besöket!

/Sara Svensson

About svenssonsara

Välkommen till min blogg. Här skriver jag om det politiska arbetet i regionen kring t ex sjukvård och kollektivtrafik, om feministiska visioner, om drömmar om ett klasslöst samhälle och om sånt som gör mig riktigt förbannad. #vpol
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

